Hae
Minulta teille

#LEMPIVAATTEENI

*Sisältää mainoslinkkejä

Toteutettu yhteistyössä Eetti Ry kanssa.

 

Mulla oli tarkoitus julkaista Eetti Ry:n #lempivaatteeni -kampanjaan liittyen useampikin kirjoitus, mutta muun elämän pyöriessä ympärillä, blogin muutosten myötä ja ajan hieman loppuessa kesken, päätin keskittää kaikki ajatukseni ja energiani tähän yhteen postaukseen. Toivottavasti saan tällä yhdellä kertaa tuotua ulos kaikki ajatukseni, mitä haluan, liittyen vaatteisiin, muotiin, eettisyyteen ja ekologisuuteen.

 

Ootko sä kuullu Eetti Ry:n kampanjasta?

 

Tammikuussa 2019 käynnistyi #Lempivaatteeni-kampanja, joka kannustaa suomalaisia käyttämään vaatteitaan pidempään. Erityisesti lempivaatteitaan. Kampanjan tavoitteena on, että ekologisesti kestämättömästä pikamuodista tulee historiaa, eikä identiteettiä enää tarvitse luoda vaihtelevan muodin mukaan. Tyylin tulisi olla pidempiaikaista kuin vaihtuva muodin sykli. Lempivaatteeni-kampanjassa suomalaisia herätellään ymmärtämään vaateteollisuuden ympäristövaikutuksia sekä vaatimaan pikamuotiteollisuuteen muutosta. Pikamuodin nopeista sykleistä ja alhaisista hinnoista kärsivät sekä luonto että halpatyömaiden työntekijät.

 

Eettisen kaupan puolesta ry / Tuomas Saikkonen

 

Mää oon aina ollut ihminen, joka rakastaa vaatteita ja vaatteilla olenkin tuonut esille paljon persoonallisuuttani. 10 vuotta sitten vaatekaapistani ei löytynyt montaa mustaa vaatekappaletta, nykyään voisin väittää, että omistamistani vaatteista 90% on mustia. Näen itse tässä muutoksessa sen, että ennen ostin hetkeen sopivia vaatteita, nykyään ostan sellaisia joita pystyn ajattelemaan päälläni myös 10 vuoden päästä. Ja mikäs sen parempi ja varmempi väri vaattelle on kuin musta. Tässä värissä muutenkin tunnen nykyään itseni itsevarmemmaksi kuin missään muussa. Kun mietin itseäni 10 vuotta sitten, olin 19 -vuotias. Mielestäni aika harva 19 -vuotias pystyy näkemään minkälainen ihminen on 29 -vuotiaana. En sano, että nuorilla pikamuodin kulutus olisi hyväksyttävämpää, mutta silloin ainakin itse elin paljon lyhytkatseisemmin mitä nykypäivänä. 19 -vuotiaana luulin, että 29 -vuotiaana pukeutuisin vielä samoihin printteihin, kuoseihin ja väreihin kuin silloin. Nykyään olen pukeutumisessani reippaasti hillitympi.

Oon ihan järkyttynyt ja jopa vähän vihainen menneisyyden minälleni siitä, että silloin vajaa parikymppisenä ostelin vaatteita ajatusmaailmalla; ”kun halvalla saa”. Ja lopputuloshan tällä oli sitten se, että vaatetta tuli käytettyä todella vähät kerrat, jos ollenkaan, ja tämän jälkeen se meni kierrätykseen, kirpputorille myyntiin pilkkahinnalla tai roskiin. Siis kuinka tyhmä oikein olen ollut!? Ja kuinka paljon itse olen omalla toiminnallani tehnyt tuhoa maapallolle.  Täytyy kuitenkin myöntää, että vaikka kuinka olen ”parantanut tapojani” ja nykyään teen ostopäätöksiäni harkitummin sekä pyrin panostamaan pikamuodin sijasta laatuun, koen minäkin ostoshoutuksia pikamuodistakin ja keksin välillä ”hyviä” syitä ostoksilleni.  Shoppailuhimoni ovat kuitenkin vähentyneet huiman määrän siitä mitä ne ovat joskus olleet. Olen myös paljon varmempi ostaja kirpputoreilla kuin ketjuliikkeissä. Ja pitkään aikaan en muista tehneeni niin sanottua hutiostosta vaan voin kertoa, että vaikka omistankin ehkä liian paljon vaatteita tarkoitettuna yhdelle ihmiselle, käytän ja rakastan jokaista vaatekappalettani yhtä paljon ja tiedän tasan tarkkaan mitä vaatekaapistani löytyy.

 

Eettisen kaupan puolesta ry / Tuomas Saikkonen

 

Oletko sinä kiinnittänyt huomiota omaan ostokäyttäytymiseesi?

 

Tässä vielä muutama infopiikki, joita ainakin itse lukiessani järkytyin. En olisi uskonut, että meillä kuluttajilla tilanne on riistäytynyt näin pahasti käsistä.

  • Suomalaiset tuottavat tekstiilijätettä 2,2 kiloa sekunnissa. Toisin sanottuna 133 kiloa minuutissa, 8 tonnia tunnissa, 191 tonnia päivässä, 70 miljoonaa kiloa vuodessa. 
  • Viimeisen 15 vuoden aikana vaatteiden vuotuinen tuotantomäärä on tuplaantunut 
  • Arviolta yli puolet pikamuotivaatteista hävitetään vuoden sisällä luomishetkestään. 
  • Vuonna 2015 vaatetuotanto tuotti enemmän kasvihuonepäästöjä kuin kaikki maailman lento- ja laivaliikenne yhteensä. 
  • Jos vaatetuotannon kasvu jatkuu nykyisen mallin mukaan, vuonna 2050 vaatteita tuotetaan maailmassa kolme kertaa enemmän kuin tällä hetkellä. 
  • Alle 13% poisheitettävistä vaatteista päätyy kierrätettäväksi 
  • Vaatteiden käyttöiän pidentäminen on yksi tärkeimmistä tavoista vähentää vaatteiden ympäristövaikutuksia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *