Hae
Minulta teille

Vaatevallakumous 2019 | Kuusi vuotta onnettomuudesta

Tänään 24. huhtikuuta tuli kuluneeksi 6 vuotta siitä, kun Rana Plaza -rakennus romahti Bangladeshissa. Yli 1 130 ompelutehtaan työntekijää kuoli ja yli 2 500 ihmistä loukkaantui. Siksi tänäkin vuonna huhtikuun viimeisellä viikolla järjestetään Vaatevallankumous-kampanja (Fashion Revolution).

Vaatevallankumous-viikolla eli 22.-28. huhtikuuta kampanjoidaan kansainvälisesti vaateteollisuudessa ihmisoikeuksien kunnioituksen ja ympäristön suojelun puolesta eli lyhyesti sanottuna pyritään tekemään vaateteollisuudesta vastuullisempaa ja vähentämään sen tuottamaa kuormaa ympäristölle. Vaatevallankumous järjestetäänkin yhtä aikaa yli 100 eri maassa.

 

 

Pienilläkin ekoteoilla on väliä

 

Itse entisenä vaatemyyjänä, vuosilta 2009-2012, pidän tärkeänä sen, että tiedän mistä ja miten edustamani yrityksen tuotteet tulevat sekä kuinka ja kuka ne valmistaa. Pakko myöntää, että vielä myyjävuosinani en ajatellut asiaa niinkään tarkoin, mutta etenkin ompelutehtaan romahdus sekä kasvanut tieto vaateteollisuuden varjopuolista ovat saaneet minutkin heräämään, Tiesitkö, että 10% ilmaston muutoksesta johtuu vaateteollisuuden aiheuttamista päästöistä. YK:n mukaan muotiteollisuuden hiilijalanjälki on suurempi kuin kansainvälisen lento- ja laivaliikenteen yhteensä. Näin kirjoitetaan YLE Uutisten julkaisussa viime elokuulta 2018.

Omasta vaatekaapistani ainakin yli puolet on kierrätettyjä vaatekappaleita. Olen huomannut omassa ostokäyttäytymisessäni sen, että vaikka rakastankin muotia ja pukeutumista, pyrin löytämään tarvitsemani vaatteen ensin käytettynä ennenkuin ryntään ostamaan vaatetta mistään liikkeestä. Ainut mitä en osta käytettynä on (tietenkin alusvaatteiden lisäksi) kengät, mistä olen joskus aiemminkin blogissa kirjoittanut. Myönnän, että vaikka kierrätystä suosinkin, kyllä minut voi löytää myös isojen ketjuvaatekauppojen vaaterekkejä penkomasta kuten muutkin. En millään tavalla väitä olevani herran enkeli tässä asiassa.

Huomasimpa muuten kirjoittaneeni tuohon 2017 julkaistuun juttuuni yhteen kohtaan sulkuihini, että ”…vaikka ei pienenpienissä heräteostoksissa välillä mitään pahaa olekaan…”  Empä tiedä kuinka tuosta puolustaudun! Taidampa vain sanoa, että tuostakin ajatuksesta on tultu pitkä matka tähän päivään.

Se, ostatko niin sanotut heräteostoksesi tai hutiostoksesi kierrätyskeskuksesta vai suoraan liikkeestä ei kuitenkaan tarkoita, teetkö yhtään vähempää vaatejätettä viskaamalla käytetyn vaatteen roskiin. Ei, jokaisella ostoksella on väliä ostopaikasta huolimatta.

 

#whomademyclothes / Calvin Klein farkut ostettu Zadaa second hand appista

 

Suomessa tekstiilijätettä syntyy vuosittain peräti 70 miljoonaa kiloa. Se tekee noin 13 kiloa tekstiilijätettä per 1 henkilö.

 

Vaatevallankumouksessa ihmiset eri puolilla maailmaa haluavat näyttää, että me kuluttajat haluamme vaateteollisuudelta vastuullisuutta kaikkien vaatetehtaiden työntekijöiden ihmisoikeuksien puolesta. Me kuluttajat haluamme kuormittaa vähemmän ympäristöämme, vähentää tekstiilijätettä ja olla armollisempia ympäristöllemme. Yhden puuvillapaidan valmistaminen kuluttaa 2 700 litraa vettä. Se on yhtä paljon kuin ihminen juo keskimäärin kahdessa ja puolessa vuodessa. Vaateteollisuus päästää meriin mikrokuituja vuosittain määrän, joka vastaa 50 miljardia muovipulloa. Mikrokuituja irtoaa myös konepesun yhteydessä erityisesti vaatteista, joissa on käytetty polyesteria. Mikromuovit ovat vaarallisia mereneläville, mutta niitä voi päätyä kala- ja linturuoan mukana myös ihmisen elimistöön.

Pinaycoco-blogin Pinja kirjoittaa hyvin blogissaan: Halpavaatteiden todellinen hintalappu on paljon suurempi, kuin t-paidassa lukeva 4.99€. Tekemällä shoppailusta harrastuksen, ostamme tarpeen sijasta halua. Ostohetkellä tuntuu käsittämättömän vaikealta ajatella, mitä joku toinen ihminen on joutunut uhraamaan tuon vaatekappaleen vuoksi. Halpa työvoima ei todellakaan takaa inhimillisiä olosuhteita.

 

#whomademyclothes / Calvin Klein farkut ostettu Zadaa second hand appista

 

Vaatevallankumoukseen on helppo osallistua missä tahansa omassa sosiaalisen median kanavassa

Pue valitsemasi vaate päälle nurinpäin, ota vaatteesta kuva ja jaa se sosiaalisen median kanavissasi hashtageilla #Whomademyclothes ja #Vaatevallankumous. Nurinpäin oleva vaate paljastaa tietoja vaatteen alkuperästä – vai paljastaako? Kuvan voi lähettää myös vaatteen valmistaneelle yritykselle ja kysyä heiltä suoraan, kuka vaatteen on tehnyt. Tämä aktivoi alan toimijoita parempaan tiedonvälitykseen ja toiminnan läpinäkyvyyteen.

Lisää aiheesta löydätte Vaatevallakumouksen omilta verkkosivuilta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *