Hae
Minulta teille

Päästä irti ahdistavasta tunteesta – nämä keinot toimii

Kaikki tuntevat ahdistavaa tunnetta joskus

 

Mulla oli tänään pitkästä aikaa sellainen päivä, kun tuntui ettei mistään tuu mitään. Tunsin oloni stressaantuneeksi ja väsyneeksi, työmotivaatio oli aivan nollassa, kaikki pienetkin (jälkeenpäin naurettavan pienet) asiat otti päähän ja yksinkertaisesti kaikki tuntui, että vmp nyt muuten ahdistaa. Mielessäni kävi myös tapaamisen peruminen ystäväni kanssa töiden jälkeen, mutta onneksi en sitä tehnyt, vaikka olisin oikeasti vaan halunnut jäädä kotiin ja käpertyä peiton mutkaan pimeään huoneeseen.

Ystävän kanssa sovittujen treffien jälkeen kotiin ajellessani yhtäkkiä tuntui siltä, että tämä paska olo täytyy saada jotenkin purettua. Aukaisin suuni ja annoin äänen tulla. Huusin. Huusin niin kovaa kuin keuhkoistani irti sain. Mikä tunne, mikä helpotus. Huh. Viimeksi olen tainnut huutaa näin kovaa yhtenä talvi-yönä muutama vuosi taakse päin. Muistan sen illan, kun olin erään toisen ystäväni kanssa niin sanotusti parantamassa maailmaa. Ajettiin talven hiljaiseen rantaan melkein keskellä yötä ja huudettiin keuhkomme tyhjäksi jäätyneelle merelle. Mikä vapautus taakasta.

 

 

On myös muitakin keinoja purkaa stressiä ja ahdistusta

 

Huutamisen lisäksi (ei kuitenkaan muille huutaminen) on muutama muu toimiva keino kuinka ainakin itse saan purettua stressiä ja ahdistusta. Nämä keinot eivät ole uusia, mutta sitäkin toimivimpia. Ootko sä vielä kokeillut?

 

  1. White noise -äänien kuunteleminen. Nämä äänet ovat itseään toistavia, konemaisia tai siritystä matkivia ääniä. Itse tykkään kuunnella näitä Spotifyn kautta ja yhtä ääntä repeatilla.
  2. ASMR -videot. Näistä olen kertonut ennenkin yhtenä stressin ja ahdistuksen purkukeinona. Vanhaan postaukseen pääset tästä.
  3. Urheilu. Mää en oo ikinä ollut mikään aktiiviliikkuja ja joskus tosi huonon olon vallatessa lamaannun täysin.  Joskus pitkäksikin aikaa. Mutta sen kerran, kun saan itseni ylös, ulos ja lenkille. Se tsemppausboosti pitäisi pullottaa ja saada suihkutettua päällensä aina, kun tunne on unohtunut.
  4. Meditointi ja venyttely.  Nämäkin ovat yksi keino tyhjentää mieli ja keskittyä ollenaiseen, hengittämiseen ja oman kehon hyvinvointiin. Esimerkiksi Youtube, Spotify ja Soundcloud on täynnä erilaisia tallenteita, joista voi valita itselleen sopivan. Myöskin erilaisia puhelin appseja löytyy vaikka millä mitalla. Tottakai meditoida ja venytellä voi ilman mitään näistä, aivan itsekseen kuunnellen vain omaa hengitystä.
  5. Puhuminen. Puhu ystävälle, läheiselle, ventovieraalle, puolitutulle tai terveydenhuollon ammattilaiselle. Kenelle tahansa luottamukselliselle henkilölle. Puhu suusi puhtaaksi ja nimeä tunteesi niiden oikeilla nimillä. Puhuminen puhdistaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *